Miljøvennlig understellsbehandling

Vi benytter en lanolinbasert olje som penetrerer gammel rust og stopper ny rustdannelse. Lanopro er et velprøvd produkt som brukes av offshore- og shippingindustrien. Ved en understellsbehandling demonterer vi all nødvendig deksling og sprøyter på alle hulrom og flater under bilen, i tillegg på innsiden av dører, bakluke og panser.

Både nye og gamle biler ruster

I dag i Norge er det rust på mange nye biler som kommer inn på bilhavna. Vi har sett at på undersiden på noen av de nye bilene er det korrosjon på hele understellet. Alle biler i de nordiske land trenger antirustbehandling og da må det brukes et middel som har en god krypeeffekt og her er Lanolin det beste som kan brukes.

Dessuten gir vi garanti og våre verksteder trenger bare å ha bilen inn på verkstedet i maks 4 til 6 timer. Det et to substanser som gir stålet rust. Dette er vann og det andre er oksygen. Oksygen klarer vi ikke å gjøre noe med, men vann (fuktighet) fjernes 100 %  på alle steder det bilen er angrepet, eller kan bli angrepet og dermed unngår du korrosjon.

Bildet viser rust på en bil
Bildet viser Kongsvinger Antirust sitt verksted og en ansatt som arbeider med rustbehandling på en bil

Hvordan gjennomføres det?

Alle hjul demonteres og alle plast deksler, samt ekstraskjermene overhjulene tas av. Deretter blir alt av deksler på undersiden av kjøretøyet fjernet. Alt dettearbeidet MÅ utføreres slik at Lanolin stoffet kommer inn overalt i alle hulrom og kanaler. Vi har tidligere nevnt at av det er  80 % med kanaler og hulrom på et kjøretøy du ikke kan se. Også panser, dører og bakluke blir behandlet med Lanolin. Arbeidet tar fra 4 til 6 timer. Dette er avhengig av kjøretøyets størrelse. En bobil er jo større enn en liten personbil

Den rimelige prisen kan overaske positivt, da du betaler kun kroner 3.900 + mva for personbilen, men for store Suver og som nevnt bobiler blir prisen 6.000+ mva. Se komplett prisliste her.

En slik behandling med Lanolin og litt regelmessig ettersyn vil føre til at kjøretøyet blir fri for korrosjon resten av sitt rullende liv.

Lanolin

Stoffet lanolin sies å være en av de beste i verdenssammenheng. i utgangspunktet kan Lanolin utvinnes omtrent fra både dyr og mennesker, men kjertlene fra Sau er det som brukes mest. Lanolin har den egenskap at det fordriver fuktighet, som har oppstått på stål og da slutter stålet å ruste. Lanolin er mange tusen år gammelt og ble brukt som hudkrem i det gamle Egypt, samt at vi vet med sikkerhet at vikingene brukte lanolin både på våpen og seil. Noen antirustprodukter som er i salg kan ha løsemidler i seg for å sikre at dette stoffet, som importøren har, kommer fram til alle bilens innvendige kroker og kriker. Slike løsemidler består normalt av alkoholer og dunster derfor fort bort. Dermed er det ingen hensikt å bruke disse om dette er et hovedkomponent i antirustbehandlingen. I en vanlig bil er det ca. 80 % karosseridetaljer du ikke kan se. Selv om rusten blir synlig stopper den når Lanolin er blitt påført.

Bildet viser ansatte hos Kongsvinger Antirust som jobber med understellsbehandling på en bil